Svenskarnas näthandel har nått nya höjder med en markant ökning av inköp i både svenska och utländska webbutiker. Enligt den senaste rapporten från Nets har det digitala pengaflödet från Sverige ökat kraftigt, vilket innebär miljarder i uteblivna skatteintäkter och förlorade intäkter för svenska e-handelsföretag.
Som en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group har Nets heltäckande uppgifter över hur svenskar spenderar sina pengar online. Nu har man presenterat sin senaste E-handelsrapport över hur vi spenderade våra pengar 2023.
E-handelsrapporten 2023
Nets presenterar nu den 17:e upplagan av sin omfattande rapport om svensk e-handel, som inkluderar inköp av produkter, resor och tjänster. Rapporten kartlägger de mest populära kategorierna och betalningssätten, samt hur svenskarna tänker kring miljö och etik vid e-handel.
Svenskarnas vanor online
Nio av tio svenskar handlar numera på nätet, och majoriteten av dessa köp (cirka 80 procent) sker i svenska webbutiker. Trots detta lockar internationella aktörer som Amazon, Alibaba och Temu allt fler svenska konsumenter med sina konkurrenskraftiga priser och breda utbud.
Det är tydligt att aktörer som Amazon utvecklats rejält sedan man kom till Sverige för några år sedan och tar stormsteg framåt med flexibla och snabba leveranser samt billiga priser. Även Temu har tagits emot väl i Sverige trots att man nyligen lanserades.
Utländska inköp ökar
Enligt rapporten köper över en femtedel av svenskarna (22 %) något på nätet från utlandet varje månad, en ökning med två procentenheter från förra året. Bland unga vuxna (18-29 år) är andelen ännu högre, hela 30 procent. Dessutom har andelen svenskar som handlar på Amazon ökat från en femtedel till en fjärdedel, och åtta av tio planerar att handla där igen.
“Det är ofta en rationell handel, men ibland handlar det mer om shopping som underhållning. Vi köper varor av tveksam kvalitet till väldigt låga priser, framförallt från Temu. Dessutom finns det frågetecken kring säkerhet och etiska aspekter, särskilt när det gäller elektrisk apparatur,” säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Fördelar och nackdelar för Svenska webbutiker
Produkterna som svenskarna främst köper från utländska webbutiker är sådana som inte finns tillgängliga i Sverige (46 %), eller som är billigare utomlands (över 30 %).
Många svenskar är dock tveksamma till att handla från utlandet på grund av svårigheter med returer (39 %), höga leveranskostnader (26 %), tullregler (24 %) och långa leveranstider (21 %). Dessutom vill en femtedel av svenskarna inte handla från utlandet av miljöskäl.
Trots de lockande utländska erbjudandena föredrar majoriteten av svenskarna (55 %) att stödja lokala och oberoende webbutiker, och nästan en fjärdedel undviker helt de stora internationella aktörerna.
“Det är generellt svårt för svenska webbutiker att konkurrera med pris och utbud mot både jättarna och mindre nischade utländska webbutiker. Däremot kan snabba eller miljövänliga leveransalternativ och lokala betalsätt vara fördelar,” avslutar Patrik Müller.
Internationella marknadsplatser tar mark
Under 2023 har drygt 80 procent av svenskarna någon gång handlat från en internationell marknadsplats. Större utbud och lägre priser är de främsta anledningarna. Kvalitetsosäkerhet (40 %), bristande support (30 %) och etiska betänkligheter (24 %) är de största anledningarna till att vissa svenskar är tveksamma till internationella marknadsplatser.
Främsta Handelspartners
Svenskarna handlar främst från:
- Sverige: 81 %
- Tyskland: 7 %
- Kina: 5 %
- Danmark: 4 %
- Storbritannien: 4 %
- USA: 4 %
Tips för Svenska webbutiker
För svenska webbutiker som vill etablera sig utomlands rekommenderar Nets att börja enkelt och testa marknaden med ett fåtal produkter i ett land. Använd marknadsplatsernas räckvidd för att se vart erbjudandet fungerar bäst.
Bra översättningar, lokala betal- och leveranssätt samt kulturell anpassning kan också bidra till framgång.