I en banbrytande satsning har Granit, den välkända svenska detaljhandelskedjan med fokus på heminredning, slagit sig ihop med Wolt för snabbleverans av inredning online. Deras gemensamma mål är att revolutionera kundupplevelsen genom att erbjuda snabba och bekväma leveranser av heminredningsprodukter direkt till konsumenternas dörrsteg. Detta initiativ markerar ett första steg i en unik förening av detaljhandel och moderna leveranstjänster.
Utvalda Granit-produkter nu på Wolt för snabbleverans av inredning online
Som en del av detta samarbete kommer ett noggrant utvalt sortiment från Granit att bli tillgängligt på Wolt. Kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att ha möjlighet att shoppa bland favoriter såsom dekorativa ljusslingor, praktiska förvaringskorgar, festliga julgranskulor och elegant omslagspapper.
Alla dessa artiklar lovar leverans inom så lite som 30 minuter, vilket förvandlar julhandeln till en stressfri upplevelse.
– Genom detta spännande samarbete med Wolt vill vi göra julhandeln enklare och mer tillgänglig för fler. Vi förstår att många har bråttom och behöver hjälp med att få tag på det perfekta omslaget till julklappen, pynt till julgranen eller enkla gå-bort-presenter. För oss är det ett sätt att möta våra kunder på ett nytt sätt och erbjuda dem leverans av våra produkter på rekordtid. Dessutom ser vi det som en möjlighet att öka synligheten av vårt varumärke och nå nya kunder genom detta ömsesidiga samarbete,” säger Sara Engstrand, Försäljningschef på Granit.
Till en början fokus på fyra butiker
I början kommer samarbetet att omfatta fyra Granit-butiker: två i Stockholm (Kungsgatan och Hornstull), en i Göteborg (Vallgatan) och en i Malmö (Södergatan).
Den ökade trenden med snabbleverans
I Sverige har det under de senaste åren blivit allt vanligare att tjänster förutom restauranger ansluter sig till tjänster som Wolt. Detta innebär att det nu är möjligt att beställa hem produkter från ett bredare utbud av butiker, såsom apotek, skönhet, florister, och livsmedelsbutiker.
Det finns flera anledningar till denna trend. En anledning är att efterfrågan på hemleveranser ökade under pandemin och även människor som aldrig tidigare använt sig av hemleverans för första gången testade detta och blev vana med bekvämligheten i att få produkter hemlevererade.
En annan anledning till trenden är att det har blivit mer lönsamt för butiker att ansluta sig till tjänster som Wolt. Wolt tar hand om allt från logistik till kundservice, vilket frigör tid och resurser för butikerna.
En av nackdelarna är att det behövs resurser för butiker även för att tillhandahålla tjänsten. Å andra sidan kan butiken själv bestämma över när under dygnet tjänsten med snabbleverans finns tillgänglig eller inte. Bland annat under rusningstimmar kan man nämligen välja att vara otillgänglig för denna tjänst.
Helt klart är iallafall att detta är en trend som kommer att tillta i framtiden, där vi även kommer att få se fler butiker inom allt från inredning till klädbutiker ansluta sig för snabbleverans.