Nordiska Kompaniet har just avslöjat sin årliga julskyltning, som öppnar dörren till en ny säsong av festligheter. I år presenterar NK en unik vändning med sin egen julsaga, “Jakten på julmagin”, skapad med hjälp av artificiell intelligens. Besökare kan från och med 19 november utforska denna saga genom skyltfönstren och uppleva äventyren hos dess karaktärer: Isak sport-isbjörnen, Gizal matgrodan, Klara inredningskaninen, Rickard moderäven, och Zsa Zsa beauty-pingvinen.
Sedan 1915 har NK:s julskyltningar lockat tusentals besökare i Stockholm och Göteborg. Årets tema omsluter en fantasivärld, baserad på NK:s AI-genererade saga. Emotionella värden och kreativa referenser har använts för att utforma berättelsen och dess karaktärer, som sedan har finslipats av skribenter och designers på Studio Bon.
I varje skyltfönster visas hantverk av Ray Atelier, som representerar olika kapitel i sagan.
Årets julskyltning på NK kännetecknas av en blandning av lekfullhet och nostalgi, där berättelsen om julmagi som skapas tillsammans står i centrum. Karin Wickberg, marknadschef på NK, framhåller hur denna egenproducerade julsaga tillför en extra dimension till årets skyltning.
Julia, en modig flicka, upptäcker en hemlig dörr på NK som leder till ett vinterlandskap där hon och talande djur ger sig ut på ett äventyr för att rädda julen.
Sofie von Reis, ansvarig för varuhusupplevelser på Nordiska Kompaniet, betonar det omfattande arbetet bakom skyltningen, från idé till färdigställande. Den traditionsenliga avtäckningen av skyltfönstren är en festlig tradition med tomten, parader, musik och sagoläsningar under hela december, vilket skapar oförglömliga upplevelser för besökare i alla åldrar.