När Mercedes-Benz avtäcker den senaste upplagan av sin ikoniska G-Klass, står det klart att modellen stannar trogen mot sitt arv som en terränggående kraftpaket, samtidigt som den välkomnar en rad moderna uppdateringar. Sedan starten 1979 har G-Klass, eller Geländewagen, varit symbolen för ultimat terrängförmåga, och den nya modellen är inget undantag.
Den behåller den klassiska ramkonstruktionen, mekaniska diffspärrar, stela bakaxeln och den oberoende framhjulsupphängningen – allt som gjort G-Klass till en favorit bland äventyrare.
Tekniska uppgraderingar under huven
Även om den yttre designen bara fått små justeringar för att bevara sitt klassiska utseende, med dess karaktäristiska dörrhandtag och bakhjulsmonterade reservhjul, döljer det sig avancerad teknik under skalet.
Den nya G-Klassen introducerar helt elektrifierade mildhybridsystem över alla motoralternativ, utrustade med ett 48-volts elsystem och en integrerad startgenerator. Dessa funktioner bidrar till både lägre bränsleförbrukning och förbättrad prestanda, där bilen nu kan “segla” på landsvägar med motorn avstängd.
Läs mer: Mercedes lanserar laddhybridversion av E-Klass från AMG
Första gången med säkerhetsteknik
För första gången i dess historia är G-Klassen utrustad med avancerade säkerhetsfunktioner såsom aktiv styrassistent, nödbromsassistent och adaptiv farthållare. Dessa tillägg understryker Mercedes-Benz åtagande att inte bara behålla G-Klassens legendariska terrängegenskaper men också att förbättra säkerheten och komforten för sina förare.
En Off-Road Cockpit för äventyraren
Den nya G-Klassen är utrustad för att hantera de mest utmanande miljöerna, från tjälskadade skogsvägar till leriga hästhagar. En särskild off-road cockpit tillhandahåller vital data anpassad för krävande terrängkörning, inklusive en unik “genomskinlig motorhuv”-funktion som använder kameror för att projicera en bild framför bilen, vilket ger föraren ökad sikt i svåra vinklar.
Modellvariationer och prissättning
Vid lanseringen presenteras tre versioner av G-Klass, alla med den integrerade startgeneratorn som tillför 20 hk och 200 Nm i extra kraft. Modellerna inkluderar den dieseldrivna G 450 d från 1,49 miljoner kronor, G 500 med en bensindrivet sexcylindrig motor från 1,59 miljoner kronor, och toppmodellen Mercedes-AMG G 63 med sin kraftfulla V8:a från 2,09 miljoner kronor.
Säljstarten i Sverige är redan igång, med den uppdaterade modellen redo att förena tradition med framtid.