Arsenal har i samarbete med Adidas lanserat ett nytt, livfullt bortaställ för herrlaget för säsongen 2023/24. Tröjan är en hyllning till lagets ursprung i Islington och har utformats för att rikta strålkastarljuset mot den blomstrande gemenskapen av Arsenal-supportande konstnärer runt om i världen.
I hjärtat av tröjans design finns böljande svarta linjer inspirerade av Islingtons karta, en blinkning till klubbens passionerade supportrar som reser från sin hemstad för att heja på sitt älskade lag på bortamatcher. Tröjans djärva chockgula bas balanseras perfekt av subtila ljusblå detaljer på kragen och ärmarna.
Den dramatiska avtäckningen ägde rum under lagets USA-turné, genom en video som belyser de olika kulturella influenserna, kreativiteten och den unika stilen hos Arsenal-familjen.
I videon medverkade bland andra AntsLive, Scratcha, Theo Ellis, Mabel, Sherelle, Islington Youth Choir, Ashley Walters, Asa Butterfield och till och med Martin Kemp från Spandau Ballet. Flera spelare, däribland Bukayo Saka, Martin Odegaard, William Saliba, Alex Zinchenko och Gabriel Martinelli, sjöng med, allt mot bakgrund av “Number One Candidate”, ett pulserande spår från AntsLive, som sänds på 188.6 Islington FM.
Spelarversionen av tröjan har Adidas avancerade HEAT.RDY-teknik, som garanterar spelarkomfort under högintensiva matcher. Fanversionen har den svettabsorberande AEROREADY-tekniken. Båda versionerna är, i enlighet med Adidas engagemang för hållbarhet, tillverkade av 100% återvunnet material som en del av den pågående kampen mot plastavfall.
Arsenalfansen kommer att få sin första glimt av det nya bortastället när laget möter MLS All-Stars i Washington D.C. den 19 juli. Arsenal och Adidas kommer också att lansera ett skräddarsytt bortaställ och resesortiment för damlaget senare i sommar.
Arsenals nya hemmatröja för säsongen 2023/24
Adidas och Arsenal har tidigare i år presenterat en ny, djärv design för hemmatröjan 2023/24, som firar 20-årsjubileet av Arsenals “Invincibles”-säsong. Den nya designen är en hyllning till 2003/04-tröjan och kännetecknas av en uppdaterad palett av djupa röda färger, en blinkning till den livfulla andan i dagens lag.
20-årsjubileumsutgåvan har ett unikt, vertikalt blixtmönster på en vit ärm, vackert uppvägt av slående rött. Den autentiska versionen av matchstället anspelar på “Invincibles”-eran och har klubbens obesegrade säsong i Premier League inristat i tyget, ett stolt minne av deras 26 segrar och 12 oavgjorda matcher på 38 matcher.
Gulddetaljerna på Arsenals vapensköld och adidas-loggan ger en raffinerad touch och hyllar det obesegrade lagets gyllene era.
Performance-versionen av tröjan använder adidas avancerade HEAT.RDY-teknik för att se till att spelarna håller sig svala under intensiva matcher. Supporterutgåvan har AEROREADY-teknik, som använder absorberande material för att hålla tröjan torr och bekväm.
I linje med adidas engagemang för hållbarhet består minst 70% av produkten av återvunnet och förnybart material. Denna insats är ett eko av adidas större mål att ersätta nytillverkad polyester med återvunnen polyester i sina produkter före utgången av 2024. Det är värt att notera att 96 % av den polyester som sportklädesjätten använde 2022 var återvunnen.