Porsche har presenterat en betydande förbättring av sin legendariska sportbil 911 med introduktionen av 911 Carrera GTS, som har ett banbrytande hybrid-system med superlätt vikt och prestanda. Det är första gången en 911 för gatbruk utrustas med sådan teknik, som utlovar en blandning av förbättrad prestanda och effektivitet. 911 Carrera GTS, tillsammans med den uppdaterade 911 Carrera, kommer att finnas tillgänglig omedelbart vid lanseringen.
Innovativ drivlina för förbättrad prestanda
Det nyutvecklade drivlinjesystemet har en cylindervolym på 3,6 liter och erbjuder imponerande prestandasiffror. 911 Carrera GTS kan accelerera från 0 till 100 km/h på bara 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera har en modifierad 3,0-liters twin-turbo boxermotor som levererar mer kraft än sin föregångare. Denna motor ger en kombinerad bränsleförbrukning på 10,7 – 10,1 l/100 km och CO₂-utsläpp på 244 – 230 g/km.
Motorsportinspirerat T-Hybrid-system
T-Hybrid-systemet i 911 Carrera GTS bygger på Porsches expertis inom motorsport. Frank Moser, Vice President of Model Lines 911 and 718, förklarade att hybridsystemet var noggrant utvecklat för att förbättra 911:ans prestanda utan att kompromissa med dess övergripande koncept.
Systemet omfattar en nyutvecklad elektrisk avgasturbo och en permanentmagnetiserad synkronmotor som är integrerad i en åttastegad dubbelkopplingslåda.
Avancerad teknik och lättviktsdesign
T-Hybrid-systemets elektriska avgasturbo har en elmotor som snabbt accelererar turboaggregatet och omedelbart bygger upp laddtrycket. Turboladdaren fungerar också som en generator som omvandlar avgasenergin till elkraft. Drivlinan innehåller ett högspänningsbatteri som lagrar 1,9 kWh energi och arbetar med 400 V, samt ett lätt litiumjonbatteri för 12 V-elsystemet.
Hjärtat i systemet är en 3,6-liters boxermotor med ökad slagvolym och avancerade kamaxel- och ventilstyrningssystem. Även utan elektrisk assistans levererar denna motor 485 hk och 570 Nm vridmoment, med en total systemeffekt på 541 hk och 610 Nm.
Förbättrad fjädring och aerodynamik
911 Carrera GTS har en omfattande reviderad fjädring, med bakaxelstyrning nu som standard. Detta förbättrar stabiliteten och minskar vändradien. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är integrerat i högspänningssystemet och ger en mer exakt hantering. Sportfjädringen med ett variabelt dämparsystem och sänkt körhöjd ger den karakteristiska GTS-dynamiken.
Nya 911 har också förbättrad aerodynamik med uppdaterade stötfångare, integrerade Matrix LED-strålkastare och adaptiva diffusorer fram. Dessa förändringar optimerar luftflödet och kylningen, vilket förbättrar prestandan.
Strömlinjeformad exteriör och modern interiör
Porsche har gjort riktade uppdateringar av 911:s exteriör, vilket förbättrar både aerodynamik och estetik. Den omdesignade ljusrampen baktill, integrerad med ”PORSCHE”-logotypen, ger bilen ett djupare och bredare utseende. Invändigt kombinerar 911 klassiska designelement med modern teknik.
Cockpiten har ett helt digitalt instrumentkluster med en anpassningsbar 12,6-tums böjd display och ett uppgraderat Porsche Communication Management (PCM)-system.
Utökade anslutningsmöjligheter
Nya 911 erbjuder förbättrade anslutningsmöjligheter, inklusive djupare integration av Apple CarPlay® och möjlighet till videostreaming när bilen är parkerad. Appar som Spotify® och Apple Music® kan nu användas inbyggt i PCM-systemet, vilket ger en sömlös digital upplevelse.
Beställningsinformation
Nya 911 Carrera kan beställas nu som både Coupé och Cabriolet med bakhjulsdrift. 911 Carrera GTS finns med fyrhjulsdrift och som Targa-variant. Båda modellerna är standardutrustade med Porsches PDK-växellåda (Doppelkupplung), som fortsätter Porsches tradition att kombinera lyx med hög prestanda.