I ett djärvt drag som blandar nostalgi med modern design har Adidas Originals tillkännagivit lanseringen av sin “2000 Running”-kollektion, en serie som återbesöker och återupplivar ikoniska löparskodesigner från millennieskiftet.
En fusion av dåtid och nutid: Adidas presenterar nya och klassiska silhuetter
Kollektionen visar en blandning av klassiska remakes och nya designer, som effektivt överbryggar två decennier av mode och sportkläder. Den nyligen introducerade Ozmillen-sneakern är en höjdpunkt och bygger mycket på designelementen i den berömda Ozweego-modellen. Det här nya tillskottet har metallöverdrag och ovandel i mesh i en tvåfärgad färgskala, integrerad med Adidas moderna Adiplus-dämpningsteknik.
Ozmillen får sällskap av ytterligare två silhuetter, var och en med sin unika historia. Response CL är en hyllning till Adidas innovativa förflutna med ventilation i mesh, syntetiska element och en EVA-dämpad mellansula, som förkroppsligar andan i det tidiga 2000-talets experiment.
Läs också: Adidas samarbetar med Yohji Yamamoto med skon Y-3 Gendo
Trion kompletteras av adiStar Cushion, en modell som stod ut i början av 2000-talet med sin futuristiska design. Denna silhuett har återupplivats med sin ursprungliga ovandel i ventilerande mesh, reflekterande och metalliska detaljer samt dämpning i Adiprene.
“Två tusen berättelser”: En kampanj som överbryggar generationer
I samband med lanseringen av kollektionen presenterar Adidas Originals kampanjen “Two Thousand Stories”, en berättelse som väver samman två generationers konstnärliga uttryck. Kampanjen, som visar en blandning av dåtid och nutid, innehåller verk av den brittiska fotografen Ewan Spencer, känd för sina effektfulla bilder i slutet av 90-talet och början av 2000-talet, tillsammans med den samtida fotografen Sophie Jones.
Samarbetet resulterar i en levande visuell dialog som hyllar Adidas bestående inflytande inom kultur och mode.
Kollektionen “2000 Running” släpps idag den 22 januari och kommer att finnas tillgänglig på Adidas webbplats, i Adidas butiker och via utvalda återförsäljare. Lanseringen innebär inte bara ett återupplivande av ikonisk design utan representerar också Adidas Originals åtagande att blanda historisk inspiration med modern innovation.
Läs också: Nya modelanseringar från adidas